REGULAMENTE
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
al Serviciului de Transport Public Local de Persoane din subordinea Consiliului Local al orașului Slănic Moldova-Compartiment Transport pe Cablu
SCOP
Scopul acestui regulament este să furnizeze informațiile necesare in vederea realizară scopurilor comune, atât pentru administrator, cat și pentru schiori, in exploatarea și utilizarea pârtiei de schipentru agrement in condiții de siguranta.
Cap.1 REGULAMENT SCHIORl, SNOWBORD-ERI, TURIȘTI, CALATORI
Pentru că siguranta pe pârtia de schi ține foarte mult și de comportamentul schiorilor pe pârtie, in anul 2002 Federația Română de Schi a realizat un set de reguli (decalog) ce trebuie respectat de schiori și de snowboard-eri:
- Reguli de conduită pentru schiori
Schiorii amatori și de performanța, precum și utilizatorii de snowboard sunt obligați să respecte următoarele reguli deconduită stabilite de Federația internațională de Schi:
- să schieze in așa fel încât să nu pună in pericol viața altui schior sau să îi cauzeze aceluia un prejudiciu;
- să își adapteze viteza și maniera proprie de a schia potrivit pregătirii tehnice, condiției fizice, stării zăpezii, gradului de dificultate al pârtiei, condițiilor atmosferice și densității traficului de pe pârtie;
- să își aleagă cu grija traiectoria pe care urmează să coboare, in scopul protejării schiorilor aflați în aval,
- să depășească schiorul aflat in aval, fie pe partea dreapta, fie pe partea stângă, cu condiția ca această depășire, să fie suficient de largă pentru a evita o accidentare in cazul unei evoluții neașteptată a celui care urmează să fie depășit;
- să se asigure, printr-un examen atent al traficului din amonte și al celui din aval că atât el, cât și alți schiori sunt in afara oricărui pericol, cu ocazia traversării unei pârtii sau a reluării parcursului după o oprire temporara peaceasta;
- să evite staționarea pe pârtie, mai ales pe porțiunile înguste ale acesteia ori pe cele lipsite de vizibilitate. În cazul căderii, să elibereze pârtia in cel mai scurt timp posibil;
- să utilizeze numai marginea pârtiei, in cazul in care este obligat să urce sau să coboare pe jos;
- să respecte indicatoarele de semnalizare și balizele de marcare instalate pe pârtie și traseele de schi pentru agrement;
- să anunțe postul de prim ajutor, in cazul accidentarii unui schior și să acorde sprijin la transportarea acestuia;
- să își decline identitatea in fața organelor abilitate, in cazul in care a fast martorul unui accident sau a provocat el însuși accidentul.
- Reguli de conduită pentru sezonul de iarna, pentru turiștii care nu schiaza
Persoanele care utilizează pârtiile și traseele de schi pentru agrement, in alt scop decât schiatul, sunt obligate să respecte următoarele reguli:
- . să nu coboare pe pârtia sau pe traseele de schi pentru agrement utilizând sănii ori dispozitive improvizate;
- să nu deterioreze indicatoarele de semnalizare, panourile și balizele demarcare.
- Să nu circule pe pârtiile ori traseele de schi pentrua grement cu automobile, tractoare sau cu orice alt tip de vehicul;
- Să nu efectueze lucrări care ar conduce la deteriorarea pârtiei sau a traseului de schi pentru agrement;
- să nu depoziteze materiale de orice natură sau deșeuri pe pârtiile și traseele de schi pentruagrement;
- să nu lipească materiale publicitare pe suporturile sau pe plăcuțele indicatoarelor de semnalizare.
- Reguli de conduită pentru sezonul de vara
Persoanele care utilizează instalatiile pe timp de vara, sunt obligate să respecte următoarele reguli:
- Să utilizeze doar trasee de special amenajate;
- Să nu utilizeze focul descis in padure;
- Să nu fumeze doar in spațiile special amenajate;
- să nu utilizeze pentru pășunat pârtiile și traseele de schi pentru agrement omologate:
- Să nu efectueze lucrări care ar conduce la deteriorarea pârtiei sau a traseului de schi pentru agrement;
- să nu depoziteze materiale de orice natură sau deșeuri pe pârtiile și traseele de schi pentruagrement;
- să nu lipească materiale publicitare pe suporturile sau pe plăcuțele indicatoarelor de semnalizare.
- Regulile de conduită ale călătorilor pe telescaun
Este interzis:
- accesul persoanelor cu probleme de sănătate (rău de înălțime);
- accesul persoanelor in stare deebrietate;
- accesul prin alte locuri decât cele special amenajate pentru îmbarcare;
- a se arunca obiecte pe timpul călătoriei;
- fumatul pe timpul călătoriei;
- ridicareabareideprotecțiepetimpulcălătoriei;
- a se balansa scaunul pe timpul călătoriei.
Obligațiile călătorilor:
- sa respecte toate indicațiile primite de la personalul de exploatare;
- Să păstreze integritateascaunului;
- să păstreze intimitatea și plăcerea plimbării pentru persoanele care temporar le sunt partenerede călătorie
- sa respecte zona de protecție și securitate a stațiilor deîmbarcare;
- să închidă bara de protecție imediat dupaîmbarcare;
- săridice vârfurile schiurilor la urcare și coborâre din telescaun.
- Copii sub 10 ani sau persoanele cu handicap trebuie să fie însoţiţi(te) de o persoană majoră, la utilizarea telescaunului !
- Sa se echipeze corespunzător condițiilor meteorologice specifice!
- Sa respecte “regulile de conduită ale călătorilor ” (afișate la baza pârtiei) pe durata transportului cu telescaunul;
- Sa respecte indicațiile personalului tehnic!
ATENTIE! Din cauza suprasarcinii telescaunului este obligatorie debarcarea la stațiasuperioară.Se evită astfel riscul blocarii instalației.
- Îmbarcarea in stația superioară se va face astfel: 3 scaune libere si 1 scaun ocupat.
- Este interzisă coborârea pietonala pe domeniul schiabil pe perioada cand se schiaza!
NERESPECTAREA REGLEMENTARILOR VA FI SANCTIONATA IN CONFORMITATE CU LEGILE ȘI HOTĂRÂRILE APLICABILE IN VIGOARE!
Administrația pârtiei de schi recomanda purtarea căștii de protecție și a echipamentului adecvat pentru practicarea sporturilor de iarnă..
Administrația pârtiei va afișa la loc vizibil toate regulile mai sus menționate.
Cap. 2 OBLIGATIILE ȘI RĂSPUNDERILE PRINCIPALE ALE PERSONALULUI CARE DESERVEȘTE INSTALATIILE DE TRANSPORT PE CABLU
Întreținerea și revizia instalațiilor de transport pe cablu din cadrul domeniului schiabil sepoate face de unitați sau societați autorizate de lT-ISCIR, care trebuie să-și respecte obligațiile și raspunderile prevăzute in Prescripțiile Tehnice – Colectia ISCIR – aplicabile, Iegislația ISCIR și alte acte normative in vigoare. Personalul are următoarea componență și atribuțiuni:
- Responsabil – RSVTI are următoarele sarcini:
- Să posede cunoștințe teoretice și practice in domeniul instalațiilor de transport pe cablu:
- Să urmărească efectuarea Ia termen a verificară tehnice oficialefără de care instalațiile respective nu pot funcționa;
- Să urmăreascăpregătirea instalațiilor pentru verificările tehnice oficiale și sa participe activ Ia efectuarea lor
- Să supravegheze prin sondaj ca instalațiile de transport pe cablu sa fie folosite în conformitate cu prevederilePrescripțiilor Tehnice – Colecția ISCIR – aplicabile, regulamentul de exploatare, legislația ISCIR;
- sa urmărească realizarea în termen a dispozițiilor date prin procesele-verbale de verificare tehnică, sa examineze in mod regulat, cel puțin o data pe luna registrul de evidență al funcționari- instalațiilor de transport pe cablu șisa ia masuri pentru remedierea imediata a defectelor semnalate;
- sa urmărească afișarea in locurile stabilite a Regulamentului de exploatare;
- sa interzică manevrarea instalațiilor de transport pe cablu de către persoane neautorizate;
- sa urmărească lunar efectuarea periodica a instructajelor profesionale și de protecția muncii cu personalul de exploatare,deservire,întreținereșirevizii;
- saorganizezereexaminareaperiodicaa mecanicilor troliști și să participein comisia de reexaminare;
- sa urmărească efectuarea verificărilor periodice ale instalațiilor de transport pe cablu de protecție împotriva tensiunilor de atingere și săconsemneze rezultatele acestora;
- sa colaboreze la întocmirea planului de întreținere, reviziiși reparațiișisa urmăreascăîndeplinirea lui intermenele prevăzute;
- sa urmărească ca întreținerileși reviziile instalațiilor de transport pe cablu sa fie executate numai de agenți economici autorizați de IT-ISCIR;
- sa urmărească efectuarea la termenele prevăzute a verificară cablurilor; săurmărească prin sondaj modul in care se asigura exploatarea instalațiilor de transport pe cablu de către personalul instalației privind exploatarea și întreținerea acesteia, coordonate de șeful instalației;
- sa țină evidenta mecanicilor troliști (nu este admisa angajarea mecanicilor troliștifără avizul RSVTI);
- verifica lunar înscrierile in registrele de evidență de personal al instalației privind exploatarea, întreținereași reviziile instalațiilor de transport pe cablu, putând dispune masuri de sancționare;
- urmărește realizarea controalelor nedistructive prevăzute in analiza de securitate;
- avizează Programul anual de întreținere și revizii a instalațiilor de transport pe cablu cu participarea beneficiarului / reprezentantului firmei care administrează instalația și lntreținătorul autorizat IT-ISCIR;
- să tina evidența instalațiilor intr-un registru de evidență nominalizat in prescripția tehnică lSClR aplicabilă;
- sa urmărească efectuarea verificărilor periodice de persoane sau societațiautorizate ISCIR;
- sa interzică realizarea reparaților controlabile fara proiect de reparații avizat decătre lT-lSCIR sau delegat IT-ISCIR prin RADTP – IR, iar realizarea acestora sa se faca de către societăti autorizate de IT-ISCIR pentru reparată cu responsabili RTS siRSL;
- la apariția noilor reglementari la legislația ISCIR sau prescripția Tehnica -ISCIR, împreuna cu Șeful instalației va face completările / actualizările la prezentul regulament de exploatare,
- Șefulinstalatiei:
- trebuie sa fie: inginer, subinginer, maistru în domeniul tehnic (mecanic, electromecanic, electrotehnică sau înrudite cu acestea)
Nu se admite ca mecanicul trolist care manevrează telescaunul să fie numit şeful instalaţiei.
- estenumitprinDecizietipizatadatadeunitateacareexploateazainstalatiasauinstalațiileclindotare
Şeful instalaţiei va fi confirmat, în scris, de către ISCIR–INSPECT IT în raza căreia îşi are sediul deţinătorul, pe baza cunoştinţelor privind:
– prescripţiile tehnice specifice, Colecţia ISCIR, în domeniu;
– instalaţia pe care o va supraveghea şi coordona;
– regulamentul de funcţionare a instalaţiei respective.
OBLIGATIILE ȘI RĂSPUNDERILE PRINCIPALE:
- supraveghează instalaţia şi urmăreşte ca funcţionarea şi exploatarea acesteia să se facă în conformitate cu prevederile prezentei prescripţii tehnice şi cu regulamentul de exploatare;
- în cazul apariţiei unor defecţiuni care periclitează securitatea în exploatare a telescaunului trebuie să ia imediat măsuri de oprire şi să informeze, în scris, conducerea unităţii deţinătoare;
- controlează funcţionarea instalaţiei şi ia măsuri de înlăturarea defecţiunilor;
- trebuie să asigure supravegherea generală şi respectarea orarelor conform regimului de transport.
- repartizează sarcinile personalului de exploatare şi deservire şi controlează modul de executare a acestora;
- răspunde de buna întreţinere a instalaţiei;
- planifică şi urmăreşte efectuarea la termen a reviziilor şi reparaţiilor, conduce efectiv aceste operaţii (care se execută cu personalul propriu) şi răspunde de calitatea acestora;
- răspunde de efectuarea la termenele stabilite a verificărilor tehnice oficiale, participă efectiv la aceste verificări şi ia măsuri pentru aducerea la îndeplinire a dispoziţiilor date;
- urmăreşte îndeplinirea prevederilor de protecţia muncii, de pază contra incendiilor şi ale celorlalte norme în vigoare de către personalul din subordine;
- organizează şedinţe lunare de instructaj cu personalul de exploatare şi de deservire a instalaţiei şi verifică la locul de muncă dacă acesta şi–a însuşit şi aplică corect instructajul respectiv.
- este subordonat persoanei desemnate de conducerea unității trecute in decizie și control , deRSVTI;
- propune sancțiuni conducerii firmei care exploatează instalația pentru personalul din subordine care fac abateri pe linie de serviciu și Ia aplicarea prevederilor legale învigoare;
- colaborează cu RSVTI pentru buna funcționare a instalațiilor de transport pe cablu in condiții de siguranțăși alte probleme tehnice;
- anunță imediat apariția oricăror defecte și accidente conducerii instalației, RSVTI șiîn mod special lalT-ISCIR:
- urmărește ca reparațiile controlabile să se facă pe baza de Proiect avizat de ISCIR sac deiegat de lT-ISCIR și executate de societăți autorizate de IT-ISCIR cu RSL și RTSautorizat;
- colaborează pe linie de întreținere și revizie cu RSL atestatISCIR trecut în autorizația ISCIR cu carecolaborează;
- urmăreșteținerea evidențelor la zi in registrele deevidență;
- pentru funcționarea instalațiilor de transport pe cablu in condiții de siguranțăpoate dispune șimăsuri proprii ce setransmitRSVTI-uluicaredispunemăsurilenecesaresauceresprijinorganismelordedrept;
- odată cu apariția noilor reglementări legislative pe linie ISCIR sau Prescripții tehnice · ISCI R, împreună cu RSVTI întocmește “Completări la Regulamentul de exploatare” cu noile precizări suplimentare pe capitole și care se supune spre aprobare conducerii beneficiarului /exploatatorului;
- solicită conducerii exploatatorului/beneficiar asigurarea pieselor de schimb: scule și dispozitive de lucru:. echipamentul de lucru și protecție inclusiv pentru lucrul Ia înălțime, condiții optime delucru:
- ia măsuri proprii împreună cu subalternii pentru o funcționare în siguranță a instalațiilor de transport pe cablu.
- Mecanică troliști trebuie sa posede autorizații ISCIR și au următoarele obligații și raspunderi:
- Mecanicii troliști se examinează anual de către o comisie internă a deținătorului,în conformitate cu prevederile prescripții tehnice aplicabile. Rezultatul va fi înscris în autorizaţie.Dacă persoanele respective nu se prezintă la reexaminare sau dacă nu au obţinut calificativul ”Admis” nu–şi mai pot continua activitatea, caz în care deținătorul va trebui să comunice acest lucru la ISCIR–INSPECT IT care a eliberat autorizaţia şi să solicite retragerea autorizaţiei
- trebuie să participe din 4 in 4 ani participa la cursuri organizate de agenți economici formatoriautorizați.
- execută personal manevrarea grupului de antrenare şi comandă al instalației; prezenţa sa este obligatorie la pupitrul de comandă în tot timpul cât telescaunul este în funcţiune;
- aplică prevederile prescripții tehnice aplicabile şi ale regulamentului de exploatare cu privire la antrenarea, frânarea şi comanda telescaunului atât cu grupul principal de antrenare cât şi cu grupul de rezervă;
- răspunde de aplicarea şi respectarea normelor de protecţie a muncii şi măsurilor de pază contra incendiilor la postul de comandă şi în sala maşinilor;
- controlează personal grupul de antrenare, la începutul fiecărui schimb, precum şi componentele de securitate, subsistemele şi dispozitivele de siguranţă şi semnalizare din staţia de antrenare şi ia măsurile necesare pentru buna funcţionare; în cazul în care constată defecte în funcționarea telescaunului ia imediat măsuri de oprire.
- nu pot părăsi cabina de comandăfără aprobare deînlocuitor,
- trebuie să asigure supravegherea generală şi respectarea orarelor conform regimului de transport.
- trebuie să ţină la zi registrul de evidenţă a funcţionării,
- trebuie să ţină la zi Registrul de evidenţă a reviziilor echipamentelor mecanice şi electrice, componentelor de securitate, subsistemelor, instalaţiilor şi dispozitivelor de semnalizare şi telecomunicaţie
- trebuie să urmărească permanent respectarea vitezelor, acceleraţiilor şi deceleraţiilor prevăzute
- au obligația de a participa la reviziile referitoare la partea mecanicăsi hidraulică de la statia de actionare si la întoarcere, zilnic, săptamanal si lunar;
- execută personal manevrele instalatiilor de transport pe cablu din cabina de comandă de la ambele statii, urmărind permanent monitoarele;
- la statia de actionare au dreptul de a porni grupul de actionare de rezervă, inclusiv cuplarea în vederea functionarii în regim de avarie;
- la aparitia avariilor sau a accidentelor opresc instalatia, anuntând seful instalatiei cu care iau măsurile necesare in vederea evacuarii pasagerilor de pe traseu si solicită interventia echipelor Salvamont sau a celor desemnate pentru salvare si a echipajelor SMURD la 112;
- este interzisa executarea de revizii si intretinere in timpul functionării instalatiei;
- colaboreaza cu revizorul de linie prin radio telefon la efectuarea intretinerii si reviziei liniei, pentru a evita producerea de accidente;
- este obligatorie cunosterea principiilor de functionare a instalatiei;
- este subordonat sefului de instalatie;
- completează zilnic Registrul de evidentă a exploatarii instalatiei;
- raspunde de buna functionare a instalatiilor de transport pe cablu;
- este interzisă purtarea de discutii cu persoane străine instalatiei si nu permite accesul acestora in cabinele cle comandă;
- anual vor fi examinati medical pentru a obtine fisaa de aptitudini, plus examinarea psihologică din 3 in 3 ani pănă la implinirea varstei de 60 de ani si după implinirea acesteia anual;
- este obligatorie purtarea echipamentului de lucru si protectie;
- să aibă o conduita civilizată fată de pasageri si o colaborare perfecta cu colegii deserviciu,
- folosirea de scule si dispozitive de lucru in starebună;
- mecanicii trolisti vor fi instruiti anual de către comisii de examinare stabilite de detinator , din care va face parte obligatoriu RSVTI in conformitate cu Prescriptiile Tehnice – Colectia ISCIR aplicabile. Rezultatul va fi înscris în autorizatie. Dacă persoanele respective nu se prezintă la reexaminare sau dacă nu au obtinut calificativul ”Admis” nu mai pot continua activitatea;
- respectarea spatiilor de siguranta pentru evitarea accidentelor;
- este subordonat direct sefului instalatiei;
- colaborează cu: lăcătusrevizie, electrician revizie si agentii deperon.
- Revizorul de linie are următoarele obligatiisi raspunderi:
- săcunoascăfluxultehnologicalinstalatiilordetransportpecablu;
- să foloseasca echipamentul de protectie pentru lucrul la inăltime si la restullucrarilor;
- anual sa își efectueaze vizitele medicale pentru fișa de aptitudini in care sa se mentioneze”apt pentru lucrul la înaltime”;
- pentru evitarea producerii de accidente, lucrarile se vor executa din scaunul de revizie sau de pe platformeledelucru de pe piloni, prin folosirea echipamentului de lucruadecvat;
- să colaboreze prin radiotelefon cu mecanicii troliști;
- reviziile ce trebuie să se realizeze sunt: zilnic, săptămănal și lunar pe linie și în stații impreunăcumecanicii troliști;
- este interzisă întretinerea și revizia in timpul functionarii instalațiilor de transport pe cablu; este interzisă parăsirea locului de muncă fără aprobare;
- țineevidențazilnicăalucrarilorexecutateinRegistreledeevidența;
- este subordonat șefuluiinstalației;
- să cunoască fluxul tehnologie, sarcinile trecute in Prescripția Tehnică- ISCIR;
- La revizii se vor folosi piese de schimb de bunăcalitate, scule șidispozitive de lucru in stare bună;
- executarea lucrarilor de bună calitate, fără a face lucrari de reparații la partea controlabila de reprezentanții ISCIR;
- Părasirea locului de munca este interzisă;
- lucrul in scaunul de revizie trebuie sa fie efectuat in mod obligatoriu in prezența a 2 persoane;
- colaborarea in executarea sarcinilor de serviciu trebuie să se realizeze și cu electricianul de revizie și agenții de peron;
- in perioada de iarnă se ocupă de înlaturarea chiciurii de pe linie in colaborare cu, mecanicul trolist și are obligația purtăriiechipamentuluideprotecțieadecvatperioadeideiarna;
- prin reinstruire pot fi folosiți și ca agenți de peron;
- Au obligativitatea luării de masuri in vederea evitarii producerii de avarii sau accidente de muncă.
- Agentă de peron au urmatoarele obligații șirăspunderi:
- Trebuie sa poarte echipamentul de lucru și protecție;
- părăsirea locului de muncă făra aprobare este interzisa;
- ajuta la imbarcarea și debarcarea in și din instalațiile de transport pe cablu, in special copiilor sub 10 ani și persoanele cu handicap;
- îmbarcarea trebuie să se facă numai pănă la limita de securitate admisa;
- să respecte programul de lucru, iar părasirea locului de munca fără aprobare este interzisă;
- menține ordinea la îmbarcare -debarcare;
- are dreptul să refuze pasageri care au bagaje voluminoase, sunt in stare de ebrietate, copii sub 10 ani care nu sunt insotiti, persoane care au diverse obiecte tăioase, inflamabile, explozive etc;
- la îmbarcare și debarcare are buton de blocaj pe care-l apasă in caz de avarii, accidente, îmbarcare sau debarcare odata sau necorespunzătoare sau dacă sunt evenimente pe traseu sau în condiții de vizibilitate redusa;
- este subordonat șefului instalației căruia îi comunică toate evenimentele privind avariile, accidentele sau indisciplinapasagerilor,
- colaboreaza cu mecanicul trolist, revizorul de linie și electricianul de revizie;
- comunica prin mijloace de comunicații, cu mecanicul trolist și cunoaște codul de semnalizare;
- să participe la instruirile lunare pe linie ISCIR, Securitate a Munciiși P.S.I.;
- sa cunoască prescripția tehnică ISCIR aplicabil și regulamentul de exploatare;
- să aibă atitudine civilizată față de public.
- Electricianul de revizie are urmatoarele obligații și indatoriri:
- Este necesară o persoană cu calificare in domeniu;
- Trebuie să aiba calificarea corespunzatoare, in special ca automatist sau electronist;
- raspunde de partea electrică, electronica și componente de securitate a instalațiilor de trnsport pe cablu;
- participa la reviziile: zilnice/săptamanale, lunare,anuale;
- sa cunoască principiul de funcționare a instalațiilor de transport pe cablu și schemele electrice;
- să aibă cunostinte in domeniul electronic și automatizări;
- răspunde de buna funcționare a instalațiilor electrice de forță, de iluminatul nocturn, blocaj, semnalizare, componente de securitate, protecție și comunicații;
- consemneaza evenimentele și reviziile in Registrele de evidență;
- părăsirea locului de muncă se face cu aprobarea șefului direct;
- este subordonat șefului instalațiilor;
- se ocupă personal de reviziile, intreținerea și inlaturarea defectelor sau avariilor, pentru instalațiile electrice peste 48 V inclusiv,
- pentru lucrul la inălțime să poarte echipamentul adecvat;
- interzis intervenții la instalații care sunt sub tensiune și in timpulfuncționarii;
- folosirea echipamentului de lucru și protectie; scule și dispozitive de lucru in stare bună; piese de schimb performante;
- colaborează cu mecanicul trolist și restul personalului;
- participa la inlăturarea avariilor și defectelor ivite;
- să cunoască prevederile privind prescripțiile tehnice – ISCIR aplicabile, regularnentul de exploatare și scheme
Cap. 3 MODUL DE FUNCTIONARE A INSTALATlILOR
Utilizatoră oricarui tip de instalație de transport pe cablu trebuie să cunoască și modurile de intrare și de ieșire în siguranță.
- In cazul in care utilizatorii solicita ajutor la preluarea scaunelor (in cazul instalatiei de telescaun) sau a dispozitivelor de tractare (instalația de teleschi), aceștia pot solicita in prealabil ajutorul persoanelor de deservire a instalațiior.
- Înaintea intrării in scaun sau teleschi, snowboarderii trebuie in mod obligatoriu să defacă una dintre, legăturile plăciidesnowboard.
– Copii sub 10 ani sau persoanele cu handicap vor ocupa un șezut pe telescaun numai dacă locul alăturat va fi ocupat de un adult însoțitor.
– Timpul de operare a instalațiilor de transport și a pârtiilor de schi sunt adoptate condițiilor zilnice climaterice și a stratului de zăpadă (de exemplu, in cazul unei stari de vreme moale, orele de functionare ale instalațiilor sunt mai scurte după amiaza, sau în cazul unor vânturi puternice sau ceață, situată care periclitează securitatea funcționarii, instalațiile se opresc, etc).
Intre orele 8 p.m. si 8 a.m. modificările orarului de funcționare (dacă este cazul) se vor anunța în prealabil pentru următoarea zi .
În timpul perioadei de închidere a pârtiilor de schi și a zonelor aferente, folosirea acestora se va face pe propria răspundere, astfel încât acestea sa nu fie periculoase pentru pastrarea integritățiiși sanatații. În aceste cazuri, turiștii și practicanții sporturilor de iarna sunt obligați sa ia în considerare instrucțiunile prezente și ale echipei domeniului schiabil, la fel ca și avertizările sonore și luminoase ale mașinilor de batut zăpada.
- Administrația domeniului, echipa de intervenție și exploatare a instalației, membriiechipei Salvamont, Politiei, Jandarmerie au prioritate la intrarea în instalații sau facilități în cazurile în care acțiunile acestora sunt justificate.
- In cazul folosirii TELESCAUNULUI este INTERZIS transportul copiilor sau a animalelor domestice în rucsacuri de spate sau la piept.
- Transportul bagajelor personale pana la 10 kg este permis.
- Responsabilitatea obiectelor pierdute de catre calatori nu intra în atribuțiunile personalului de deservire a instalațiilordetransport.Acesteavor fidepuseinzonaperoanelor,instalatiilor,inzonespecial amenajate.
- Accesul persoanelor straine in incintele stațiilor de comanda sau a zonelor de acționare a instalațiilor care STRICT INTERZISA.
- Transportul persoanelor in stare de ebrietate pe instalațiile pe cablu sau folosirea de către aceștia a pârtiilor deschi este STRICT INTERZISA.
- Fumatul, folosirea focului deschis, aruncarea de resturi de țigara în/sau pe instalațiile de transport persoane sau în locuri neamenajate este STRICT INTERZISA.
Cap. 4 TERMENI ȘI CONDIȚII DE FOLOSIRE A SKIPASS-UlULOR
Prevederile sunt obligatorii pentru toți utilizatorii, indiferent de statutul lor: însoțitori, schiori amatori sau profesioniști, monitori de schi, utilizatorii pârtiilor de sanie, etc.
Prin achiziția unui skipass pentru urcarea cu telescaunul, vizitatorul beneficiază si de coborarea gratuită.
Prețul skipass-ului este fix, nedivizibil, indiferent de funcționalitatea instalațiilor atât la momentul achiziționării cât și ulterior.
Conducerea își rezervă dreptul de a închide/opri accesul publicului în anumite situații generate de condițiile meteo nefavorabile.
Deținătorul skipass-ului este responsabil pentru utilizarea corectă a acestuia.
Valoarea skipass-urilor pierdute NU va fi restituită și acestea vor fi înlocuite numai în baza chitanței și a bonului fiscal cu seria și numărul de skipass achiziționat.
Skipass-ul este individual și nu poate fi transmis unei alte persoane, cu excepția skipass-ului de puncte. Utilizarea unui skipass „zilnic” de mai mult de o persoană duce la anularea acestuia și/sau confiscarea lui.
Trecerea simultană a două persoane prin poartă cu un singur card duce la anularea acestuia și/sau confiscarea lui.
CARDURILE CU PREȚ REDUS
Vor beneficia de reducere elevii si studenti in baza carnetului de elev/legitimatie student, vizate pentru anul in curs.
Folosirea unui card cu preț redus sau gratuit de către o persoană care nu are dreptul la reducere, duce la anularea acestuia și/sau confiscarea lui.
Pentru skipass-urile de tip KeyCard (din plastic, reutilizabile) se va percepe o garanție în valoare de 10,00 Ron. Această garanție se returnează la predarea skipass-ului nedeteriorat.
Pentru skipass-urile de unică folosință (din carton) nu se percepe garanție.
Următoarele reduceri pot fi aplicate:
- Reducere de grup: grupurile organizate, începând de la 10 persoane, primesc o reducere, conform listei de prețuri afișate în baza solicitării prealabile si obținerii a tichetului special, emis de catre administratorul instalației de transport.
- Copiii până la 5 ani (conform anului de naștere) beneficiază de gratuitate cu condiția sa fie insoțiți de un adult platitor de bilet .
- Copiii cu vârsta cuprinsă între 5-12 ani (conform anului de naștere) beneficiază de reducere conform listei de prețuri.
- Studenții beneficiază de reducere conform listei de prețuri, în baza prezentării carnetului de student vizat cu anul școlar în curs.
- Pensionarii beneficiază de reducere conform listei de prețuri, în baza prezentării ultimului cupon de pensii.
- Persoanele cu dizabilitati, beneficiaza de gratuitate in baza legitimatiei si a tichetului special, emis de catre administratorul partiei. Însoțitorii persoanelor cu dizabilități nu au gratuitate.
- La solicitarea unităților de învățământ sau a autorităților locale, cu ocazia diferitelor evenimente locale, se pot acorda reduceri speciale emise de catre administratorul instalației de transport.
TIPURI DE SKIPASS
Skipass-urile de zi
Skipass-urile de zi sunt valabile doar în ziua emiterii lor.
Skipass-urile de puncte
Skipass-urile de puncte sunt valabile, în sezonul emiterii lor, până la epuizarea punctelor.
Punctele sunt valabile 30 zile. Contravaloarea punctelor neutilizate nu se returneaza.
O urcare valorează 2 puncte pentru telescaun.
Deținătorul instalației nu răspunde, nu poate fi tras la răspundere și nu este obligat să restituie valoarea skipass-urilor în situația unor evenimente imprevizibile, cum ar fi vânt puternic, lipsa zăpezii, defecte imprevizibile ale instalației sau orice alt eveniment rezultat din cauza condițiilor meteo, care au ca efect închiderea parțială sau totală a pârtiilor și/sau a instalațiilor de transport.
Din motive de siguranță este interzis accesul pe pârtii în afara orelor de lucru. După ora închiderii se va face o coborâre de control de către angajații pârtiei.
Toate persoanele, care apelează la serviciile descrise, schiază pe propria răspundere. Fiecare trebuie să se comporte în așa fel încât să nu pună în pericol propria sănătate și viață precum și sănătatea și viața celorlalți utilizatori, precum și să nu avarieze sau să distrugă obiecte, instalații, echipamente.
Clientul are obligația de a-și adapta stilul de schiat la nivelul de cunoștință, teren, condițiile meteo, vizibilitate și calitatea zăpezii. De asemenea, fiecare client are obligația de a respecta semnele de avertizare, panourile, însemne și instrucțiunile angajaților Telescaunului.
La utilizarea instalațiilor pe timp de vară se vor respecta urmatoarele reguli:
Pentru coborâre se vor folosi doar traseele special amenajate;
Este interzisă utilizarea focului deschis in padure;
Fumatul este permis doar in spatiile special amenajate.
Prin achiziția unui skipass sunteți de acord, ați înțeles și veți respecta condițiile generale de vânzare și utilizare a skipass-urilor.
DISPOZIȚII FINALE
Ne rezervăm dreptul de a exclude, fără rambursarea sumelor achitate, a oricărei persoane care nu respectă prezentul Regulament Intern, care se află în stare de ebrietate sau al cărei comportament pune în pericol viața sau integritatea celorlalți schiori sau a persoanelor care se află în incinta domeniului schiabil.
Toate persoanele care intră în incinta domeniului, indiferent de statutul lor (schior, monitor de schi, utilizator al pârtiilor de sanie, vizitator, etc), au obligația să se legitimeze în fața organelor abilitate, în cazul în care au fost martorii unui accident, au provocat ei înșiși un accident sau nu au respectat prevederile prezentului Regulament Intern.
.
SOLICITANTUL DE BILETE DE CALATORIE ARE OBLIGATIA DE A VERIFICA DACĂ
INSTALATIILE FUNCTIONEAZĂ ÎNAINTE DE ACHIZITIONAREA SKIPASS-ULUI.
Operatorul are obligatia de a informa functionabilitatea instalațiilor.
Despre starea partiei si programul zilnic de operare:
Acesta va fi afișat în mod corespunzator, atât la sediul caseriei, precum și în zona stațiilor de îmbarcare și debarcare al instalațiilor de transport pe cablu. Orice modificare va fi afișată în timp util.
NOTIFICARE: Dupa inchiderea programului de funcționare exista riscul de pericole datorate deteriorării pârtiilor, lucrărilor de intreținere a pârtei, dispozitivelor de producere a zăpezii artificiale, etc. În această perioadă practicarea sporturilor de iarnă se va face pe propria răspundere.
FOLOSIREA SKIPASS-URILOR IN MOD FRAUDULOS:
Verificarea periodică de către reprezentanții administrației instalatilei are ca scop prevenirea folosirii frauduloase a skipass-urilor.
FOLOSIREA PORTILOR DE ACCES CU REGIM SPECIAL:
Operatorul poate amenaja accesul utilizatorilor la porților de acces, astfel incat imbarcarea sa se faca in cele mai bune conditii de siguranta.
Operatorul poate amenaja porti cu regim special pentru accesul prioritar la imbarcare al salvatorilor, fortelor de ordine, monitorilor autorizati/atestati inclusiv ale clientilor acestora si a grupurilor organizate de elevi, in vederea cresterii conditiilor de siguranta si a reducerii timpilor de asteptare.
Cap. 5 NOTE SPECIALE
Programul de functionare este stabilit de către administratia părtiei si va fi afisat la casierie si mediatizat prin toate mijloacele de informare.
Programul poate fi modificat ln functie de:
– starea partiei;
- conditii meteo nefavorabile;
- evenimente tehnice (lntreruperi 1n alimentarea cu energie elect,·ica, etc).
Tarifele de acces la telescaun pentru fiecare sezon se stabilesc prin hotarari ale Consiliului Local Slanic Moldova.
SERVICIUL SALVAMONT SI JANDARMERIA MONTANA:
Membrii echipei Salvmnont si a Jandarmeriei Montane pot avea acces in conditiile de oprire a unor facilitati sau parti in scopul de a interveni in cazul producerii unor accidente sau prevenire a unor dezastre.
OBIECTE PIERDUTE: lnformatii despre obiectele pierdute se gasesc la statile fiecarei instalatii de transport pe cablu.
PARCAREA MIJLOACELOR DE TRANSPORT: Aceasta se va face doar in locuri special amenajate si marcate de către administratia domeniului.
Cap. 6 DOCUMENTELE AFERENTE ADMIINISTRARII PARTIEI
Potrivit prevederilor Anexei I, capitolul I din Ordinul ministrului turismului nr.49:/2001 privind aprobarea normelor privind omologarea, amenajarea, intretinerea si exploatarea pariilor si traseelor de schi pentru agrement, omologarea partiilor ai a traseelor de schi pentru agrement, omologarea partiilor de schi pentru agrement se face de Ministerul Turismului pe baza constatărilor facute la fata locului de o comisie constituita din reprentanti ai Ministerului Turismului-Directia generală de autorizare si control ai consiliilor judetenee. Comisia isi desfasoară activitatea cu consultarea reprezentantilor asociatilor profesionale de profil si a consiliului local in a carui rază teritorială se află partia sau traseul de schi supus omologarii. Partia de Schi Nemira din Slanic Modova a fast omologată.
Pentru intretinerea partilor de schi pentru agrement se vor efectua, in mod obligatoriu, următoarele lucrari:
- indepartarea obstacolelor naturale sau artificiale apărute pe părtie si semnalizarea acelora care nu pot fi inlăturate;
- bătătorirea mecanica a zapezii după fiecare ninsoare si inlăturarea denivelarilor aparute pe parcursul utilizarii partiiei;
- asigurarea zăpezii in sectoarele partiei care pot constitui surse de pericol pentru schiori pasaje inguste, locul de schimbare a directiei, locul de incrucisare cu alta parte etc.
- : Administrarea, exploatarea si intretinerea obiectivului PARTIE NEMIRA, are urrnătoarele atributii. dar fara a se limita la acestea:
- lucrari de reparatii si de intretinere a vehiculelor;
- gestionarea stocurilor de materiale, piese de schimb si consumabile;
- controlul stabilitată terenului si identificarea vicălor;
- repararea vicălor;
- stocarea masinilor;
- intretinerea telescaunului potrivit presciptiei tehnice PT – R 9 – 2003 – Cerinte tehnice privind utilizarea instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane – Telescaune;
- fabricarea zapezii artificiale;
- intretinerea echipamentelor fixe (pompe ihidranti);
- controlul zilnic al starii masinilor conform cartilor tehnice si a prescriptiilo;
- asigurarea intretinerii utilajelor;
- realizarea interventiilor si reparatiilor curente;
- pregatirea partiilor cu ma inile de amenajat partia la sfarsitul zilei de schi;
- controlul conditiilor de fabricare a zapezii;
- porirea productiei de zăpada printr-o procedura specifică;
- controlul calitatii si ajustarea zapezii (scurgerea apei, directia tunurilor de zăpadă,e:c.):
- organizarea activita de salvare si recuperare conform prevederilor legale;
- transportare azapezii;
- adăugarea de zăpada in zonele detectate;
- asezarea zapezii in functie de starea acesteia cu freza (faramitarea zapezii) sau cu: borrna;
- batatorirea partiei dupa evaluarea prealabila.
Lucrarile de intretinere curenta a părtiei de schi pentru agrement se vor executa in afara programului de functionare a acestora, care va fi aceeasi cu cel al instalatiei aferente de transport pe cablu.
In cazul in care masinile de batatorit zapada vor fi utilizate in timpul programului de functionare a instalatiilor de transport pe cablu, se vor lua, dupa caz, urmatoarele masuri de protectie pe tronsoanele inguste ale partiei de schi pentru agrement si pe cele lipsite de vizibilitate: Se va inchide temporar partia de schi pentru agrement sau tronsonul respectiv;
In timpul utilizarii masinilor de batatorit zapada, se va actiona semnalul luminos si acustic intermitent.
- Controlul zilnic al partiei de schi pentru agrement se va efectua inainte si dupa inchiderea acesteia si va urmari starea in care se afla balizele si indicatoarele de semnalizare, obstacolele noi aparute, deteriorarile lucrarilor de amenajare a partiei de schi si ale sistemelor de protectie, existenta pe părtie a unor persoane ratacite sau care necesita acordarea de ajutor.
- In perioadele de extrasezon se vor verifica: mentinerea integrală a stratului vegetal, starea lucrarilor de amenajare, in special a celor de regularizare a scurgerii de corectare a torentilor de la suprafata partieri si a traseelor de schi pentru agrement, si se vor reface lucrarile deteriorate.
Cap. 7 ASIGURAREA SERVICIULUI SALVAMONT PE PARTJIA DE SCHI
Operatorul va asigura activitatea de salvare prin incheierea unui acord/contract cu servicii specializatre de Salvamont , autorizate.
Biroului de coordonare al serviciului de salvare, va elabora ,,Procedura tehnica de salvare pe Partia de schi Nemira din Slanic Moldova, judetul Bacău” si ,,Procedura tehnica de salvare de pe instalatia de transport tip telescaun aferent Partiei de schi Nemira din Slanic Moldova, judetul Bacau”. Salvatorii montani aflati in serviciu pe partia de schi vor actiona cu respectarea acestor proceduri;
- Salvatorii montani folosesc pentru interventii snowmobil cu targa din dotare si toate echipamentele de transport/salvare/comunicatii care se impun la fiecare caz;
- Salvatorii montani care intervin pe partie in caz de accident si cei aflati in patrula, au prioritate la folosirea instalatiei de transport tip telescaun;
- Salvatorii montani vor efectua inspectia zonei schiabile a părtiei de schi inainte de inceperea programului si după terminarea programului de schi si vor informa administratorul partiei cu privire la eventualele nenereguli găsite care pot pune in pericol integritatea schiorilor (sisteme de siguranta avariate, plase de protectie deteriorate/lipsa, zone cu pietre sau gheata, vănt puternic, ceata densa etc); Administratorul părtiei va lua masuri imediate de remediere a cestor nereguli, iar daca situatia o impune va inchide temporar pana la remedierea acestor situatii;
- Salvatorii montani aflati in patrulare si care observa schiori care prin felul in care schiază pun in pericol integritatea celorlalti schiori (viteza mare, făra control, coborare directa, etc.) sau persoane aflate pe zona schiabila in stare de ebrietate sau făra echipament de schi/snowboard, sau cu sănii, pungi, etc. vor informa addministratorul care impreuna cu Jarmeria Montana, Politia, etc., vor atentiona, sau (dupa caz) vor evacua aceste persoane de pe zona schiabila.
Cap. 8 REGULI GENERALE DE COMPORTAMENT
- Administra\ia domeniului schiabil “Părtia de schi Nemira” Slănic Moldova isi rezerva clreplul de a interzic:e accesul pentru persoane individuale sau grupuri a căror comportament sau atitudine incalca regulile de conduita civilizată sau securitatea practicării sporturilor de iarnă.
- Totodată, administratia interzice accesul pe instalatiile de transport pe cablu sau pe părtia de schi a persoanelor aflate sub influenta alcoolului sau a drogurilor sau a persoanelor cu o conduita Administratia nu isi asuma responsabilitatea actiunilor acestora.
- Administratia paitiei de schi isi rezervă dreptul de a solicita Jandarmeriei Montane sa avertizeze si sa evacueze persoanele (schiorii) a căror comportament sau atitudine incalcă regulile de conduită sau securitatea practicarii sporturilor de iarnă, fara a returna contravaloarea cartelei de acces.
In cazul in care administratia domeniului schiabil constată ca au fost aduse deterioarări instalatiilor de cablu, masinilor de batut zapada, instalatiei de producere a zăpezii artificiale sau locatiei apres-schiului, persoanele vinovare sau insotitorii acestora sunt pasibili de plata deteriorărilor. Administratia domeniului schiabil are dreptul de a incepe o procedură penala de urmărire a vinovatilor de deteriorare a proprietatii.
In zona domeniului schiabil Partia de Schi Nemira, schiorii si snowboarderii trebuie să se comporte responsabil, atat cu ei cat si cu ceilati, astfel incat să nu isi puna viata lor in pericol, ori a celorlalti sau sa produca pagube instalatiilor existente.
Schiorii si snowboarderii sunt obligati să ia in considerare instructiunile administratorului domeniului schiabil, echipei de operare a instalatiilor de transport pe cablu, a operatorilor masinilor de batut zăpada si a echipei de intretinere si operare a instalatiei de producere a zapezii artificiale si de asemenea trebuie sa ia in considerare instructiunile si toate notificarile si avertizarile panourilor de pe partiile de schi, de pe peroanele si zonele de asteptare a instalatiilot de transport pe cablu, a reglementarilor legale in vigoare, precum si a indicatiilor echipei Salvamont, Jandarmeriei si paza a domeniului schiabil.
ESTE INTERZISA practicarea schiului si a snowboard-ului in contradictie cu prezentele reglementari, regulilor de securitate si a indicatiilor primite. Incalcarea acestora poate fi penalizata cu CONFISCAREA imediata a skipass-ului fara returnarea banilor. Conducerea administratiei domeniului schiabil este autorizata să confiste schipass-ul.
ESTE INTERZISA folosirea partiilor de schi inchise, marcate cu semnul „PARTIE INCHISA” sau schiatul in afara partiilor de schi prestabilite si amenajate. In acest ultim caz, aceasta se realizeaza pe propria răspundere.
ESTE ABSOLUT INTERZISA traversarea gardurilor de protectie cu schiuri, placi de snowboard sau fara acestea, deoarece gardurile protejeaza zonele de schi in vederea asigurarii securitatii si sigurantei schiorilor.
Este de asemenea interzis schiatul sau folosirea placăii de snowboard in padure, in afara partiilor marcate si stabilite.
Plimbarea cainilor nu este permisa pe partiile de schi.
Decolarea sau aterizarea parapantelor sau kite-urilor nu este permisa pe partiile de schi. Fac exceptie de la aceasta regula cazurile in care acestea se realizeaza in mod organizat sau cu acordul administratiei domeniului schiabil.
Folosirea snowmobile-lor pe partiile de schi ESTE STRICT INTERZISA, cu exceptia cazurilor in care acestea sunt folosite de personalul autorizat si pregatit al adminstratiei domeniului schiabil si a interventiei echipei Salvamont.
Cap. 9 ACTIVITATEA MONITORILOR DE SCHI/SNOWBOARD SI A SCOLILOR DE SCHI
Reguli generale:
Pentru siguranta schiorilor si a celor care vor sa ia lectii de initiere si perfectionare de schi/snowboard, pot desfasura activitati de initiere/perfectionare de schi/snowboard pe partia de schi doar monitori de schi/snowboard, calificati, care isi desfasoara activitatea legal si care in prealabil au depus la administratorul partiei o cerere cu privire la activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare impreuna cu actul ce identitate (copie), -certificatul de competente profesionale monitor de schi, snowboard si sporturi de alunecare pe zapada sau antrenor de schi (copie), documentul care dovedeste forma legala de functionre, (SRL, PFA, Asociatie etc.) (copie), au achitat taxele necesare si au obtinut autorizație pentru desfasurarea activitatii solicitate.
Administratorul partiei va afisa la loc vizibil lista cu numele monitorilor de schi si numerele de telefon la care pot fi contactati;
Monitoră de schi/snowboard vor purta obligatoriu pe partie echipament inscriptionat pentru a fi usor de identiftcat;
Monitorul de schi raspunde de siguranta elevilor, atat pe partia de schi, cat si pe instalatia de transport si raspunde conform legii in cazul in care se dovedeste ca eventualele accidente s-au produs din cauza lui.
Monitorii de schi/snowboard vor avea un comportament si un limbaj decent , profesionist, in relatia cu turistii si personalul care deserveste partia de schi;
Persoanele care efectueaza activitatea monitorilor de schi/snowboard si sunt remunerati pentru aceasta, pe partia de schi, ilegal, fara sa detina calificarea necesara si fara sa fi informat, in prealabi, administratorul partiei, vor fi identificate si evacuate de pe partie de catre organele abilitate (Jandarmeria montana, politie etc), cu aplicarea masurilor legale care se impun in astfel de cazuri;
Pentru siguranta schiorilor incepatori, administratorul partiei poate delimita o zona de pe suprafata schiabilă care se preteaza pentru initiere in schi, dacă exista o solicitare in acesst sens.
Cap. 10 PARTICIPARE PAZA OBIECTIV
Activitatea echipei de paza se desfasoara in baza PLANULUI DE PAZA A OBIECTIVULUI in baza Legii nr.333/2003. Paza va fi realizata, prin grija detinatorului, cu sisteme video si de alarmare automat, si cu personal propriu al UAT Slanic Moldova.
Cap. 11 PARTICIPARE JANDARMERIE MONTANA
Structurile montane ale Jandarmeriei Romane isi desfasoara activitatea in cadrul domeniului schiabil „Partia de schi Nemira” in baza atributiilor specifice, conform legii, respectiv misiunii de mentinere a ordinii publice, pentru prevenirea si descoperirea infractiunilor in statiunile montane